|
От
|
Константин Федченко
|
|
К
|
All
|
|
Дата
|
31.07.2000 03:17:55
|
|
Рубрики
|
WWII; Армия;
|
|
Глебу Бараеву - о бронепоезде капитана Рокоссовского
Удалось найти кое-что об этом польском бронепоезде.
Бронепоезд № 51 "Pierwszy Marszalek"
командир капитан Leon Cymborski (ранен 2 сентября 39)
заместитель командира - капитан Zdzislaw Rokossovski
Мачасть российского производства, вооружение состоит из двух броневагонов (по 2 пушки и 9 пулеметов) и штурмового вагона - 4 пулемета.
Бронепоезд вступил в бой в составе армии "Краков".
отрывок из книги "Польска бронь панцерна 1939":
W bezpośredniej dyspozycji dowódcy armii „Kraków" znajdował się stojący na węzłowej stacji Skawina 51 pociąg pancerny „Pierwszy Marszałek". Po południu l września skierowano go do wspar-cia l Brygady Górskiej. Po południu ostrzelał on spod Jordanowa og-niem swych armat oddziały niemieckie w ciaśninach Przełęczy Spytkowickiej i na grzbiecie Obidowej. Następnego dnia wziął udział w boju z 2 DPanc. Pociąg stanął na stacji Jordanów. Nie mając wglądu w gó-rzysty teren, dowódca pociągu kpt. L. Cymborski wysłał na punkt ob-serwacyjny por. K. Pfaffenhofen-Chłędowskiego i na podstawie przekazywanych przez niego meldunków działa pociągu zaczęły ostrzeliwać Niemców. Było to istotne wsparcie dla broniących się na tym odcinku oddziałów. Po pewnym czasie odpowiedziała niemiecka artyleria, natę-żenie jej ognia rosło, wśród załogi pociągu powstały straty. Rannego kpt. Cymborskiego odwieziono do szpitala i dowództwo objął kpt. Z. Rokossowski. Po południu rozbity został punkt obserwacyjny, rany odniósł por. Chłędowski. Próbowano wznowić obserwację przy użyciu czołgów na prowadnicach, ale wysłany w kierunku Chabówki wóz Renault został rozbity, a jego załoga odniosła rany. Gdy walczące pod Jordanowem od-działy wycofały się, 51 pociąg odjechał wieczorem do Kalwarii Zebrzy-dowskiej.
===
Na dalekich tyłach polskiego frontu dowódca garnizonu Sarny wy-słał 17 września 51 pociąg pancerny w celu rozpoznania sytu-acji najpierw w kierunku Rokitna, gdzie jego czołgi na prowadnicach dojechały aż w pobliże granicznej stacji Ostki, a po południu do Kostopola, skąd czołgi podjechały pod zajęte już przez Armię Czerwoną Rów-ne. Następnego dnia pociąg patrolował na tej linii, wysyłając patrole czołgów na linię Słuczy, a 19 września dozorował ją na odcinku Mokwin— Sarny.
W dniu 20 września 51 pociąg pancerny odjechał z Sarn, by koło st. Antonówka dozorować przeprawę przez Horyń i następnego dnia osła-niał tam odmarsz oddziałów KOP. Pod wieczór odjechał w stronę Kowla, ale za stacją Powórsk jednotorowa linia była zupełnie zatarasowana. Otoczyły go tam uzbrojone bojówki ukraińskie, żądające wydania broni, ustąpiły jednak wobec zdecydowanej postawy załogi.
Po południu 22 września pociąg został zbombardowany przez samo-loty radzieckie, uszkodzonych zostało wiele wagonów zarówno z części gospodarczej, jak i bojowej, powstały straty w zabitych i rannych. W tej sytuacji kpt. Rokossowski dał rozkaz opuszczenia pociągu. Po zmro-ku jego załoga wyładowała się, większość dołączyła do dowodzonego przez gen. bryg. W. Orlika-Ruckemanna zgrupowania Korpusu Ochrony Pogranicza. Od l października żołnierze ci brali udział w ostatnich bo-jach SGO „Polesie".
Попробую перевести, что получится. По уставам, к сожалению, пока ничего добавить не могу.
С уважением