От jazzist Ответить на сообщение
К ttt2 Ответить по почте
Дата 10.08.2010 01:08:13 Найти в дереве
Рубрики Современность; Флот; ВВС; Версия для печати

ну и что?

>>141? А откуда Вы знаете - какой он истребитель маневренного боя? только что прочел книжку Шарки Ворда, так вот оттуда следует, что Си Харриер - ого-го какой. И Шарки об этом постоянно говорит.
>
>Например из того что располагаемая перегрузка Ф-15, Ф-16 9

>А СИ-Харриер 7,5

> http://worldweapon.ru/sam/frs.php

>На Як-38 она была вообще 6

>Выросла на Як-141 до 7

Это все теории, я с ними тоже знаком :). Вот мнение практика из кабины (ссылка на описание боев FRS.1 против F-5 и F-15 из книжки Ворда есть в архиве, отрывки ниже из другого ее раздела):

"But G in isolation is not the answer to the fighter pilot's prayer. Pulling the joy-stick hard back to get high G and feeling the blood drain from the upper body until blackout occurs may be fun but it is not the only aspect of manoeuvre that needs attention. At high speed and high G an aircraft will have greater radius of turn than another jet pulling the same G at lower speed. Therefore G on its own is not the "be all and end all" of combat. Turn radius is even more important because being able to turn "inside" an opponent's turn assist you in pointing at the opposition, which is the main aim of the game. This is why you want to turn the aircraft in the first place: to bring you`weapon system to bear on the opposition and fire at him sucessfully. It is no good blatting round the sky at high speed and high G if your opponent is able to point at you continuously while you are doing it. The end result will only be a missile homing in on you."

и еще

"On the normally accepted statistics as interpreted by the "greater unwashed" it could be assumed that the Mirage III is a much more capable fighter than the Sea Harrier. It is able to pull much more G at any choosen speed and has a top speed that is double that of the SHAR. THe same is true of most of the "acknowleged air sureriority fighters" such as the F-15, F-16, F-18, etc. But the SHAR can and has regularly beaten all these fighters in closely monitored combat, which disproves the assumption that G and high speed are all important. (And the proof of the pudding as far as the Mirage III and Mirage V are concerned was the Falklands confrontation. Although there was no fully developed 1 v 1 combat, some initial manoeuvring did take place and as world now knows there were several Mirage losses and no Sea Harrier losses in combat.)"

Во избежание ненужных дискуссий добавлю, что я более-менее представляю себе динамику Харриера в таких маневрах, как и то, что сами эти маневры могут завести пилота в энергетический тупик, однако мои знания несколько "бумажные". Так вот, по мнению Ворда - единственный недостаток Харриера состоит в том, что для всех таких дел он требует очень высококлассных пилотов.

Кроме того, из схемок двух ВБ в мемуаре следует, что англичане применяли "нетрадиционное маневрирование" с резким изменением траектории в боях с "Миражами".

>С уважением
С уважением.