От realswat Ответить на сообщение
К All
Дата 13.10.2016 09:51:24 Найти в дереве
Рубрики WWII; Флот; ВВС; Версия для печати

Флотофильские чтения: защита авианосцев в сражениях 1942 г.

Прекрасный текст по ссылке:

http://fireonthewaters.tripod.com/CarrierDefenseArticle.pdf

Текст аналитически-реферативный, базируется на великих книгах Паршалла/Тулли, Ландстрёма при участии Фридмана и Эванса/Питти. С первоисточниками автор не работает, новой фактологии нет - но старая обработана удобна (тот же Ландстрём даёт такую подробную картину воздушных боёв, что получить цельную картину происходящего типа "кто лучше/кто хуже" бывает сложно).

Текст особенно хорош для сравнительно быстрого введения в ряд важных вопросов тактики применения авианосцев и тактики ПВО авианосцев.
К вопросу о имевшей место тут дискуссии F4F vs A6M есть интересная суммарная сводка, текст и табличка на сс. 94-95:

Looking at the effects of the interception, F4Fs and A6Ms were closely matched in terms of carrier strike aircraft shot down before attacking. On average, each F4F on CAP accounted for 0.17 attacking carrier strike aircraft before the strike aircraft was able to attack, while the number for A6Ms was 0.16. Looking at all carrier strike aircraft downed, each CAP F4F accounted for 0.27 carrier strike aircraft while each CAP A6M accounted for 0.22 aircraft. 135 The balance tips further to the USN, however, when one considers the kill rates of CAP fighters that engaged strike aircraft. Comparing CAP F4Fs engaging versus CAP A6Ms engaging, the respective numbers are 0.43 to 0.30 aircraft downed per CAP fighter. In other words, plane for plane the A6Ms were only about two-thirds as effective as F4Fs when attacking carrier strike aircraft.

То, о чём я как-то и говорил - вроде бы очевидное превосходство японца в ТТХ не обернулось превосходством в результатах боевого применения. Верно для САР, а с истребителями сопровождения ещё интересней:

As an escort fighter, each F4F accounted for 0.38 A6Ms, while each A6M escort only downed 0.18 F4Fs.


К вопросу об эффективности ЗА и САР:

Analyzing AA effectiveness is more clear-cut than the ins and outs of CAP and escort combat, but is not without its issues. As I noted above, the physical effect of IJN AA was extremely limited, while USN AA accounted for about one-third of all IJN attack aircraft downed. USN AA effectiveness grew throughout the period, reaching its peak at the Battle of Santa Cruz, when they almost equaled CAP victories.

В целом, конечно, чтиво только добавляет уверенности в том, что до 1943-1944 гг. эффективность ПВО авианосцев была относительно невелика. Ну и лишний раз убеждаешься в наивности немцев и особенно итальянцев, полагавших, что им не хватало авианосца))