Спасибо за интересную ссылку! http://litopys.narod.ru/coss1/shch.htm
Я бегло ознакомился с главой 3 "Социальный облик казачества" (насколько мне позволило сходство русского и украинских языков).В связи с этим позвольте все таки задать Вам несколько вопросов.
> Если разобраться с персоналиями вождей Хмельниччины, то собственно козачество с его "хищнической натурой" было представлено там значительной, но далеко не самой влиятельной группой товарищей. Достаточно сказать, что второй человек в Гетманщине - Выговский был ни разу не казак, а русский шляхтич.
А так ли много было в то время тех кого потомственных казаков в "надцатом" колене?
Путь из русской шляхты в казачью старшину был накатанным. Была бы натура схожей с казаками.
> Про то, из кого состояло собственно Войско Запорожское тут было тоже немало песен спето - это были ан масс казаки, но не сечевики и не реестровцы и не мужичье. Просто казаки, проживавшие на волости.
Во-первых.
Непонятно, что в данном случае Вы понимаете под "Войском Запорожским"? Сечь и Реестр , вроде бы,отпадают.
Во-вторых.
У Щербака читаем
"На початку XVII ст. зростання козацтва зумовлювалося об’єктивними чинниками: поступом колонізації на Подніпров’я, як державної, так і народної, посиленням соціального гноблення, поширення ідеї набуття "козацьких вольностей" серед широких соціальних верств населення. Якісні зміни в цьому процесі чітко зафіксував M. C. Грушевський: "До козацтва горнуться маси людей, яких зовсім не тягне ні до пограничного воєнного спорту, ні тим менше — до далеких заграничних походів, взагалі до «козацького хліба». Вони воліють хліб звичайний, хліборобський, хочуть під фірмою й покривкою козаччини, під її зверхністю й охороною спокійно господарювати «на волости», не знаючи ні панів, ні їх посіпак — і для того пишуться в козаки... в ряди козаччини ввійшов елемент господарський, хліборобський, вповні позитивний, який в козаччині шукав не безкарної сваволі, не добичництва, не широкого розмаху воєнної відваги, вічно бурхливого воєнного життя, а гарантій своїх особистих і маєткових прав, права на землю, права на працю й її результати" 17
и
"Для нереєстрового рядового козака походи за "козацьким хлібом" були невід’ємним атрибутом життя. За образним висловом Д. І. Яворницького: "Війна для козака була так же необхідна, як птахові крила, як рибі вода. Без війни козак — не козак, без війни лицар — не лицар. Козак не тільки не боявся, а любив війну. Він турбувався не стільки про те, щоб урятувати собі життя, скільки про те, щоб умерти в бою, як помирають справжні лицарі"
"Просто казаки, проживавшие на волости" это первые или вторые?