От Scharnhorst
К DenisIrkutsk
Дата 10.11.2005 20:29:10
Рубрики WWII; Флот;

Re: Ещё один...

>Интересны более подробные обстоятельства этого боя. Поскольку не совсем понятно как итальянские танки с 47-мм пушками могли повредить кораблю в 680 тонн водоизмещения.
Это же морские историки пишут. Под танками вполне могли пониматься и "Земовенте" с 90-мм орудиями.
Опять же, вспомните судьбу британского ЭМ "Сикх" - его потопили знаменитые немецкие "восемь-восемь"

>№1 Слышал что такое было при Дьепе. Подробностей не знаю.
Вроде не было.

>№2 С некоторыми бронекатерами Днепровской флотилии. По мемуарам адмирала Григорьева.
Не только Дунайской, но и Пинской

>№3 Как то на одном форуме видел инфу что танками же был потоплен венгерский бронекатер Дебрецен.
Именно так.

С уважением, Scharnhorst

От DenisIrkutsk
К Scharnhorst (10.11.2005 20:29:10)
Дата 10.11.2005 20:39:50

Re: Ещё один...

>Это же морские историки пишут. Под танками вполне могли пониматься и "Земовенте" с 90-мм орудиями.
>Опять же, вспомните судьбу британского ЭМ "Сикх" - его потопили знаменитые немецкие "восемь-восемь"

Так в том то и дело что хочу знать подробности!!!! Кто повредил этого несчастного действительно ли танки.

>>№1 Слышал что такое было при Дьепе. Подробностей не знаю.
>Вроде не было.

Вроде после Дьепа англичане заказали серию бронекатеров с танковыми башнями(вернее с башнями от БА) для борьбы с танками в зоне высадки. Причина вроде как танки здорово насолили.

>>№2 С некоторыми бронекатерами Днепровской флотилии. По мемуарам адмирала Григорьева.
>Не только Дунайской, но и Пинской

Ниже уже написал amyatishkin, даже с названиями.


С уважением, Денис Иркутск


От поручик Бруммель
К DenisIrkutsk (10.11.2005 20:39:50)
Дата 11.11.2005 07:36:01

Держите.

ARMA IN ARMATOS JURA SINUNT
>>Это же морские историки пишут. Под танками вполне могли пониматься и "Земовенте" с 90-мм орудиями.
>>Опять же, вспомните судьбу британского ЭМ "Сикх" - его потопили знаменитые немецкие "восемь-восемь"
>
>Так в том то и дело что хочу знать подробности!!!! Кто повредил этого несчастного действительно ли танки.

"On 12/13th September, HMS Sikh (Capt. St.J.A. Micklethwait, R.N.) and HMS Zulu were supporting an assault off the coast of Africa. While picking up troops in boats at 0505hours, a searchlight on shore suddenly lit up HMS Sikh. Quickly, HMS Zulu moved away, then came in bow first into the searchlight. Shore batteries opened fire. One 88mm shell exploded in Sikh\'s Gear Room, damaging the lubrication feed system and the steering gear. A second hit forward, blew up the ready-use ammunition locker for \'A\' gun and started a fierce fire that killed, burned, or disabled all of the Royal Marines who had just been picked up. It also trapped more Royal Marines who had been waiting in the messdecks. Emergency damage control and first aid parties rescued the wounded, flooded \'A\' and \'B\' magazines, and dealt with the blaze. Sikh was steaming in circles at 10 knots and getting slower. A third shell struck her range finder director and from then on, all her guns had to fire under local control. As Sikh came to a stop, Captain Micklethwait, Sikh\'s Commanding Officer, ordered all Royal Navy Forces to leave the area while HMS Zulu towed Sikh away from danger. While under tow, a forth shell hit the unlucky destroyer setting off the charges around Sikh\'s \'Y\' mounting. This started another bad fire aft while a fifth shell struck \'B\' mounting killing the gun crew. Others took up their places and the guns continued firing. During the shelling, the towline broke and Zulu made attempts to get a heaving line to Sikh. Captain Micklethwait, went forward to supervise the towing preparations on the fo\'c\'sle when a sixth shell smashed the bridge. It was now broad daylight and the two ships were getting underway when another 88mm shell hit the towline and severed it. There was no hope of saving Sikh. HMS Zulu laid a smokescreen around Sikh and tried to come in to take Sikh\'s crew. It was too dangerous. HMS Zulu was ordered away. Shells continued to hit Sikh but her \'\'X gun kept firing until the ammunition in the ready use locker was exhausted. Captain Micklethwait fired the scuttling charges which flooded the engine and boiler rooms. He made a final tour of his ship and left. Sikh took a long time to die, heeling over to starboard as she sank while shells continued to hit. All the survivors were taken as prisoner of war. "

C уважением п-к Бруммель

От DenisIrkutsk
К поручик Бруммель (11.11.2005 07:36:01)
Дата 11.11.2005 20:12:49

Большой респект за Сикха.

У меня их не было.

С уважением Денис Иркутск